ساری؛

اجرای واکسیناسیون دام های مازندران تا پایان تیرماه 

مرحله نخست واکسیناسیون دام های سنگین و سبک مازندران بر علیه بیماری تب برفکی تا پایان تیرماه امسال اجرا می شود.

سید حسین رضوانی مدیر کل دامپزشکی مازندران در گفتگو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت:مرحله نخست واکسیناسیون دام های دام های سبک و سنگین استان مازندران بر علیه بیماری تب برفکی توسط اکیپ های عملیاتی دامپزشکی از 27 خرداد امسال آغاز شده است و تا پایان تیر ماه ادامه دارد .

وی افزود: در این مرحله 600 هزار راس دام سنگین و دو میلیون راس دام سبک علیه بیماری تب برفکی واکسیناسیه می شوند.

مدیر کل دامپزشکی مازندران با بیان اینکه هزینه واکسیناسیون وارداتی برای دام های سنگین به عهده دامداران است گفت: هزینه واکسیناسیون برای هر دام سنگین به ازای هر دوز واکسن روغنی وارداتی بها دار که بصورت عضلانی در ناحیه گردن تزریق می شود 2 هزار و 200 تومان است.  

رضوانی افزود: هزینه واکسیناسیون تولید داخل برای دام سبک به عهده دامپزشکی استان است و رایگان انجام خواهد بود .

 وی گفت: بمنظور کاهش هزینه واکسیناسیون دام سنگین واحدهای دامداری صنعتی بزرگ  در استان واکسن وارداتی در اختیار مسولان واحدهای دامداری صنعتی بزرگ قرار خواهد گرفت و توسط دامپزشکان همان واحد ها بر علیه این بیماری ویروسی تزریق می شود.

وی با اشاره به عدم سرایت این بیماری دامی به انسان افزود: این بیماری مشترک بین انسان و حیوان نبوده و فقط با علائمی شامل تب، بی اشتهایی، کاهش تولید شیر، بزاق کشدار و وجود زخم در محوطه دهانی، سم و پستان در دامها ظهور پیدا کرده که عامل بیماری از طریق ترشحات تنفسی ،مدفوع، ادرار، شیر و وسایل آلوده به سایر دامها منتقل می شود.

مدیر کل دامپزشکی استان مازندران با بیان اینکه کنترل این بیماری منوط به واکسیناسیون دامهای سالم، جلوگیری از ورود دامهای آلوده، امحای لاشه های تلف شده و قرنطینه می باشد، از عموم دامداران و روستاییان درخواست کرد که نهایت همکاری را با اکیپ های مایه کوبی داشته باشند و از هرگونه نقل و انتقال دام بدون اخذ مجوزهای لازم از دامپزشکی خودداری کنند.

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار